Digitální okénka

JAK NA VYLADĚNOU CHYBOVOU STRÁNKU 404?

Už se to stalo každému z nás: člověk klikne na odkaz a místo toho, aby našel požadované informace, objeví se pouze záhadné číslo 404. Jste totiž na chybové stránce, kterou se na serveru nepodařilo momentálně najít. Proč je důležité řešit chybovou stránku? Jak stránku 404 vyladit k opravdové dokonalosti? To vše se dozvíte v našem novém článku!

Co znamená stránka 404?

Tzv. „čtyři sta čtyřka“ je standardní označení chybové stránky, kterou server zobrazuje, pokud konkrétní uživatel hodlá navštívit webovou stránku, která na tomto serveru není k dispozici. Zároveň to je asi nejznámější HTTP status kód, se kterým se běžní uživatelé přímo v praxi setkávají. Jednotlivé weby používají stránku 404 k tomu, aby své návštěvníky informovaly o tom, že se dostali na nesprávnou URL adresu, anebo že jimi požadovaný obsah momentálně není k dispozici.

Jak vzniká chybová stránka 404?

Obecně řečeno chybová stránka 404 zpravidla vzniká lidským zaváháním, mezi ty nejčastější příčiny spadá:

  • Neexistující název domény – název domény, kterou uživatelé zadávají do vyhledávání, neexistuje;
  • URL byla smazána či přesunuta – správce webu konkrétní navštívenou stránku smazal, anebo její obsah byl smazaný či přesunutý;
  • Změna názvu kategorie e-shopu/webové stránky – na konkrétním e-shopu či webové stránce existuje starý link, který nikam nevede a nebylo u něho nastaveno žádné přesměrování;
  • Produkt na e-shopu byl smazaný – konkrétní produkt na e-shopu byl smazaný, jeho URL adresa stále existuje, ale nebylo nastavené žádné přesměrování;
  • Redesign webu a chybně nastavené redirecty – při významném zásahu do webového designu se s chybou 404 též můžete setkat, doporučujeme ji posléze co nejdříve začít řešit.

Proč je důležité řešit stránku 404?

Důležitost chyby číslo 404 je víceméně rozporuplná. Je nutné si rozlišit, jak chyba 404 vznikla. Pokud za chybu může konkrétní uživatel tím, že zadal špatnou URL adresu, nebude to mít na vaše webové stránky žádné hlubší následky. Nicméně pokud je váš web plný chybových stránek, respektive odkazů, které nikam nevedou, může to mít významné dopady na návštěvnost vašich webových stránek. Pokud na vašich stránkách vyskakuje čtyři sta čtyřka u každého druhého odkazu, váš web se markantně propadne v organickém vyhledávání, případně ho mohou roboti vyhledávači rovnou vyřadit z indexace.

Jak vyladit chybovou stránku k dokonalosti?

Přetavte problém chybové stránky číslo 404 v příležitost! Informativní věty na čtyři sta čtyřce formulované jako „Tak tohle tady nemáme“, případně „Požadovaná stránka nebyla nalezena“ se objevují vesměs všude. Buďte v rámci svého webu originální a odlište se od konkurence!

Na chybovou stránku 404 doporučujeme umístit uživatelsky navazující obsah. Pokud máte e-shop, vložte na svou čtyři sta čtyřku např. rozcestník směrem k jednotlivým kategoriím produktům, případně odkaz na ty nejprodávanější produkty z vašeho portfolia. Pokud máte webové stránky postavené na principu poptávkového formuláře, je více než vhodné formulář umístit i sem.

Vtipná forma obsahu je v případě chybové stránky 404 opravdovou jistotou. Pro inspiraci přikládáme několik vtipných řešení jiných webů a e-shopů přímo z praxe:

Chybová stránka 404 u knihydobrovsky.cz

Chyba 404 - Knihy Dobrovský

Chybová stránka 404 u sazka.cz

Chyba 404 - Sazka

Chybová stránka 404 u lego.com

Chyba 404 - Lego

Chybová stránka 404 u madebykristina.cz

Chyba 404 - Madebykristina

Potřebuje váš web vyladit? Řešíte problém s interním prolinováním? Je stránka 404 vaší noční můrou? Oslovte profesionály z Digitálky!