Komunikace

JAKÝ MAJÍ VLIV RECENZE? A CO NA TO SEO?

Také si před nákupem produktu nebo služby pročítáte uživatelské recenze? Stejně tak to dělají i vaši zákazníci. Nepodceňte vliv recenzí na vaši online reputaci a pracujte s recenzemi v rámci efektivní SEO strategie.

Pročítání recenzí a hodnocení je přirozenou součástí rozhodovacího nákupního procesu. Nakupující si o daném produktu nebo službě vyhledává informace, vyhodnocuje alternativy a současně pročítá recenze, aby byl připraven učinit rozhodnutí o koupi.

Jak pracovat s recenzemi?

Komunikujte se svými zákazníky. Odpovídejte na uživatelské recenze. Odpovědi ocení nejen recenzenti, ale také potenciální zákazníci, kteří uvítají, že si firma cení názoru svých zákazníků. Budujete si tak u zákazníků důvěru a zároveň posilujete svoji online reputaci. Navíc získáváte od svých zákazníků důležitou zpětnou vazbu a budete vědět, s čím jsou spokojení a na čem byste měli naopak zapracovat.

Využijte adresáře firem na Google (Google My Business) a Seznamu (Firmy.cz), oba vyhledávače své služby zvýhodňují ve vyhledávání. Komunikujte na sociálních sítích, na nichž se nachází cílová skupina vašich zákazníků. Sledujte hodnocení vašich služeb nebo produktů na recenzních portálech, zbožových vyhledávačích.

Buďte vidět tam, kde jsou vaši zákazníci. Pokud jste vlastníkem hotelového nebo restauračního provozu, měli byste být na TripAdvisor. Pokud jste lékařem, měli byste být na portálu ZnamyLekar.

Recenze a SEO

Recenze jsou jedním z hodnotících prvků lokální SEO. Crawler projde vaše recenze na Google My Business, Facebook, Yelp a dalších místech. Ve výsledcích vyhledávání následně upřednostní stránky s pozitivnějším hodnocením.

Pozitivní recenze zároveň ovlivňují CTR (míru prokliku). Uživatelé pravděpodobněji kliknout ve výsledcích vyhledávání na stránku, uvidí-li pozitivní recenze. V tomto případě hrají důležitou roli strukturovaná data (rich snippets), která obohatí stránky ve výsledcích vyhledávání o relevantní informace (např. hvězdičky, cenu, e-mail, telefon nebo otevírací dobu).

Pokud pracujete s recenzemi přímo na svém webu nebo e-shopu, tvoří recenze nový relevantní obsah, jenž ovlivňuje on-page SEO.

Recenze jsou rovněž jednou z technik získávaní zpětných odkazů. Při vložení recenze na váš produkt či službu uživatel mnohdy přiloží i odkaz na váš web nebo e-shop. Diskuzní portály však často vkládání odkazů přímo zakazují nebo minimálně omezují. Proto je důležité sledovat, kde se o vaší značce či produktech mluví s pomocí monitoringu zmínek.

Jak získávat uživatelské recenze?

Firmám, které nabízely fiktivní recenze a diskuzní příspěvky, snad již definitivně odzvonilo a klíčovou roli v získávání uživatelských recenzí hraje samotná motivace zákazníků, podělit se o své dojmy ze zakoupeného produktu nebo služby. Komunikujte se svými zákazníky přímo v místě prodeje, na internetu vyzkoušejte dotazníky spokojenosti, propracujte vaši e-mailovou komunikaci.